Radiotjänst

"Radiotjänst". Det är ett missvisande namn av två skäl. Det är ingen tjänst. Det är ett statligt faktureringsföretag (aktiebolag) med uppsökande verksamhet. Det vill säga halvvägs till att också vara ett indrivningsföretag. De är indrivningsarmen för SVT/SR/UR. Det andra skälet är att de expanderat bortom "radio".

I praktiken är de ett bolag som sysslar med beskattning. I mediabranschen är det inte ovanligt. Copyswede har i praktiken beskattningsrätt på varor i en helt annan bransch än den egna genom privatkopieringsavgiften. Den så kallade "public service" går inte att helt skilja från den privata mediebranschen, och attityderna är inte alltid helt olika. SVT et al framhåller ju ofta att det är licens och inte skatt, och därmed är man "oberoende" från statsmakten. Det är ju en halvsanning, eftersom man stöder ju sig på staten att meddelst tvingande metoder få in så mycket pengar som möjligt till sig själva. Licenssystemet gör ju också att insynen i hur exempelvis anställning och inköp går till blir mindre.

Radiotjänst har ju också gjort (tydligen slutat med det?) infama "reklamfilmer" där de uppvaktar tv-licens betalare genom att plötsligt dyka upp och sjunga för dem. Man kan hoppas det är fake, för om det är på riktigt så betyder de att de söker upp i förväg utsedda, enskilda människor på stan. Stalking kallas det. Dessa filmer är så makalöst fåniga, och idiotförklarar tittaren till en grad jag sällan eller aldrig sett i något annat sammanhang. Infamt är bara förnamnet. Det är så fåniga så det skulle kunna var pinsamt, men med den attityd Radiotjänst uppvisar är det snarare äckligt. Dessa filmer (jag har sett tre tror jag) avslöjar ett närmast bottenlöst förakt för tv-tittare och människor i allmänhet. Man kan misstänka att det hela är skapats eller åtminstone inköpts av ytterligare en narcissistisk chef som, i stället för att ägna sig åt verksamheten, tycker att "reklam" på något sätt höjer "varumärket". Ytterligare en eller flera skattefinansierade tomtar som leker "marknad". Det finns det tretton på dussinet av numera. Med tanke på hur lite jag tittat på tv i många år, så kan man misstänka att dessa dumma "reklamfilmer" varit (är?) ganska vanligt förekommande.

Slänga pengar på PR samtidigt som man inte är på någon marknad, utan tilltvingar sig pengar.